نکاتی در مورد افزایش سرعت وب سایت

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در این مقاله به شرح نکاتی میپردازیم که رعایت آنها در افزایش سرعت وب سایت بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بسیار دقت نمایید که پیش از انجام هر تغییری در وب سایت ، از آن یک نسخه بکاپ تهیه نمایید تا در صورت اختلال در وب سایت بتوانید آن را بازگردانی نمایید.

 

عدم استفاده از تصاویر زیاد در صفحات وب سایت

تا جای ممکن از تصاویر کمتری در صفحات وب سایت مخصوصا صفحه اصلی وب سایت قرار دهید. زیا که با هر بار بازدید از صفحات ، این تصاویر باید برای کاربر دانلود شود و در صورتیکه تعداد تصاویر زیاد باشد ، منجر به کاهش سرعت بارگزاری صفحات وب سایت خواهد شد.

 

بهینه سازی و کاهش حجم تصاویر

در صورتیکه در صفحات از تصاویر استفاده میکنید ، آن را بهینه کرده و حجم تصاویر را تا جایی که کیفیت آن کاهش پیدا نمیکند ، کاهش دهید. جهت بهینه سازی تصاویر میتوانید از وب سایت compressnow و  یا نرم افزار RIOT استفاده نمایید.

 

کاهش استفاده از فایل های جاوا اسکریپت 

سعی کنید از فایل های جاوا اسکریپت کمتری در وب سایت استفاده نمایید. در صورت نیاز میتوانید از جی کوئری استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از یک فایل توابع مختلفی را فراخوانی نمایید.

 

بهینه سازی و کاهش حجم فایل های جاوا اسکریپت

در صورت استفاده از فایل های جاوا ، میتوانید این فایل ها را فشرده نمایید. برای انجام این کار میتوان از وب سایت های jscompress و javascript-minifier استفاده نمایید.

 

بهینه سازی و کاهش حجم فایل های حجم فایل های CSS

با استفاده از اوب سایت های seocentro و cssminifier ، میتوان فایل های CSS که در طراحی وب سایت استفاده شده و یا در قالب وب سایت وجود دارد را بهینه نموده و حجم آن را کاهش دهید.

 

فعال کردن Caching مرورگر از طریق هاست

با فعال کردن این قابلیت از طریق هاست ، فایل های ایستا مانند تصاویر ، فایل های جاوا اسکریپت یا CSS ، در حافظه موقت مرورگر ذخیره میشود تا در هر بار بازدید از صفحات مجدد بارگزاری نشود. برای استفاده از این قابلیت نیاز است تا افزونه Expires برای وب سرور آپاچی فعال باشد. سپس میتوانید از طریق فایل htaccess. در فایل منیجر هاست لینوکس ، مدت زمان caching را مدیریت نمایید.

 

استفاده از Gzip جهت فشرده کردن فایل های ایستا مانند تصاویر

قابلیت Gzip ، هنگام مشاهده صفحت وب سایت ، ابتدا فایل های ایستا را فشرده سازی کرده و سپس برای مرورگر ارسال میکند در نتجه موجب افزایش سرعت لود وب سایت خواهد شد. میتوانید از طریق فایل htaccess. در فایل منیجر هاست لینوکس ، آن ها را مدیریت نمایید.

 

استفاده از OPCache در هاست

opcache یکی از افزونه های پی اچ پی است و پردازش های ایجاد شده توسط پی اچ پی را را در رم سرور نگهداری کرده تا در درخواست های بعدی، از فایل کش شده استفاده شود. در نتیجه تاثیر فوق العاده ای بر روی سرعت سایت به همراه خواهد داشت. این افزونه قابل فعال شدن در هاست های لینوکس میباشد.

 

عدم استفاده از لینک وب سایت های دیگر تا حد امکان در وب سایت

تا جایی که امکان دارد از قرار دادن لینک وب سایت های دیگر در وب سایت خود خودداری نمایید. مخصوصا برای وب سایت هایی که از طریق اینترنت ایران قابل دسترسی نبوده و مسدود است. به عنوان مثال لینک وب سایت های Facebook.com و Google Analytics و ... که باعث میشود مرورگر زمان زیادی را در انتظار پاسخ از این وب سایت ها مانده و در نهایت پاسخی دریافت نخواهد کرد. در نتیجه منجر به کاهش شدید سرعت صفحات سایت برای کاربران داخل ایران خواهد شد. به خصوص در صورتیکه این لینک ها محتوا یا مطالبی از سایت های دیگر را نمایش دهند افت سرعت بیشتری خواهید داشت.

برای بررسی تعداد لینک های خارجی بر روی وب سایت خود ، در صفحه اول وب سایت در مرورگر ، گزینه های Ctrl+U را فشرده تا کدهای وب سایت نمایش داده شود. سپس آدرس هایی مانند facebook.com ، youtube.com و ... را سرچ نمایید تا در صورتیکه در صفحات وب سایت وجود دارد حذف شود.

 

عدم استفاده از منابع خارجی برای فایل های جاوا ، فایل های CSS یا Font

در قالب وب سایت معمولا تعدادی فایل جاوا اسکریپت (.js) و فایل هایی با پسوند .css وجود دارد که در صورت استفاده از قالب آماده ، امکان دارد این فایل ها از منابع خارج از وب سایت فراخوانی شود. این موضوع منجر به کاهش شدید سرعت وب سایت خواهد شد زیرا که با هر بار لود شدن وب سایت ، این فایل ها باید از یک منبع دیگری فراخوانی و دانلود شوند. در صورت اختلال در وب سایت مورد نظر ، وب سایت شما نیز دچار مشکل خواهد شد.

جهت بررسی این موضوع در صفحه اول سایت در مرورگر پس از لود شدن کامل سایت گزینه Ctrl+U را میزنیم تا کدهای صفحه سایت نمایش داده شود. عبارت <HEAD> را سرچ میکنیم و بررسی میکنیم که در زیر این عبارت لینک هایی مربوط به فایل های js ، css یا font و … به سایت های دیگر وجود دارد یا خیر. پس از دانلود فایل ها ، آنها را در هاست خود آپلود نموده و سپس از هاست خود فراخوانی نمایید.

 

حذف کردن افزونه ها و قالب های کم اهمیت

درصورت استفاده از CMS هایی مانند وردپرس ، جوملا و … ، افزونه ها و قالب هایی که نصب شده و از آن استفاده نمیشود را حذف نمایید. این کار موجب افزایش سرعت بارگزاری وب سایت خواهد شد.

 

عدم استفاده از تصاویر و ویدئوها در صفحات با منابع خارجی 

سعی کنید از لینک تصاویر و منابع وب سایت های دیگر در صفحات وب سایت خود استفاده نکنید. برای بررسی لینک های خارجی موجود در وب سایت خود ، در صفحه اصلی در مرورگر گزینه های Ctrl+U را زده تا کدهای وب سایت نمایش داده شود. سپس عباراتی مانند jpg یا png و … را جستجو کنید. در صورت مشاهده لینک های خارجی فراخوانی این فایل ها ، فایل ها را دانلود و سپس در هاست خود آپلود نمایید. پس از آن ، لینک دهی این فایل ها را از وب سایت دیگر به هاست خود تغییر دهید تا از هاست شما فراخوانی شوند. در نتیجه در صورت اختلال در وب سایت مذکور ، وب سایت شما دچر اختلال نخواهد شد.

 

عدم استفاده از شمارشگر ها ، نمایش قیمت و … از وب سایت های دیگر

حتی الامکان از کدهای وب سایت های دیگر مانند شمارش گر ، تعداد بازدید کننده ، نمایش قیمت ارز ، نمایش آب و هوا و … در صفحات وب سایت خود استفاده نکنید. این کد ها باعث کاهش سرعت نمایش صفحات شما می شود.

 

طراحی وب سایت به صورت استاندارد و بدون خطای Syntax

در هنگام کدنویسی وب سایت دقت نمایید که کدها دارای خطای Syntax نباشد.مخصوصا در زبان های برنامه نویسی پویا مانند PHP ، باعث کاهش سرعت وب سایت شما خواهد شد. در صورت استفاده از CMS هایی مانند وردپرس ، جوملا و ... از استفاده از افزونه و قالب های کرک اجتناب نمایید.

 

کاهش تعداد کوئری های دیتابیس در هر صفحه

تا جای ممکن تعداد کوئری های هر صفحه را کاهش داده و از تعداد درخواست های بالا استفاده نکنید. به عنوان مثال در یک وب سایت فروشگاهی ، اگر در یک صفحه نمایش محصولات ۱۰۰۰ محصول نمایش داده شود ، تعداد ۱۰۰۰ درخواست همزمان به دیتابیس ارسال خواهد شد که در نتیجه این درخواست ها زمانبر خواهد بود. حال برای اینکه پردازش درخواست ها سریعتر انجام شود ، برای نمایش محصولات صفحه بندی ایجاد کرده و درهر صفحه ۲۰ محصول قرار دهید تا در هر بار بازدید از صفحه ، تنها ۲۰ درخواست به دیتابیس ارسال شده و پردازش سریعتر انجام شود.